13 de jul. 2008

S'ha acabat

Si no t'equivoques de tant en tant, vol dir que no estàs aprofitant totes les teves oportunitats
(Woody Allen)

* * *

"Cataluña segregará a los niños africanos fuera de la red escolar" és el titular d'El País de dissabte, 12 de juliol. Consta a la primera plana, destacat, sobre una fotografia impactant, brutal, referida a una altra notícia: la d'uns cadàvers arribats a La Gomera en una pastera procedent de la costa del continent africà. A continuació, abans de l'entrada de l'article i la derivació de la resta a la pàgina 10, més llenya: "Generalitat y ayuntamientos decidirán qué menores serán discriminados".

El titular és el de la notícia de la presentació de quatre Espais de Benvinguda Educativa (E.B.E.), feta pel conseller d'Educació conjuntament amb els alcaldes de les ciutats on s'instal·laran aquests espais: Reus (3) i Vic (1).


No seré jo qui defensi la iniciativa dels E.B.E. (Espais de Benvinguda Educativa), una actuació encara poc definida i que es vol posar en funcionament per al curs vinent. Penso que no s'han explicat (gens) bé i em queda el dubte de si hi ha o no un model dissenyat. No està clar si els E.B.E. comptaran amb recursos suficients; personal format i experimentat; quin serà el seu abast i quina serà la temporalitat de l'estada per part de l'alumne nouvingut.

Per descomptat, es pot criticar aquesta mesura tant com és vulgui. De fet, això ja ho estan fent associacions, sindicats i formacions polítiques. També és cert que cal donar respostes específiques a l'escolarització d'alumnes nouvinguts. I que cal fer-ho bé. Conec alguns professionals que treballen en aules d'acollida. I, almenys en els casos que esmento, déu n'hi dó la feina que fan...

Però la crítica, per ser una crítica honesta, cal que sigui rigorosa i objectiva. I el titular d'El País no ho és. I menys encara quan s'està parlant de la posada en funcionament experimental. D'informar d'això a titular que "Cataluña segregará a los niños africanos fuera de la red escolar" hi va tot un món: informatiu, deontològic, educatiu, mediàtic i intel·lectual...


Pel que fa a mi, s'ha acabat. Ja fa molts anys que tinc una relació complicada amb aquest diari. El compro des del 1976, quan va aparèixer. Hi ha hagut molts dies, molts motius per ser-li "infidel", però també molts articles, suplements i col·laboracions per mantenir-me dins la quota de lectors.

S'ha acabat. Ja sé que és molt probable que això no li interessi a ningú més que a la meva quiosquera, però no compraré més aquest diari. Continuarà havent-hi continguts de qualitat, però -assumint la "minusculitat" del meu gest- em nego a ser còmplice d'algú que col·loca un titular inexacte, deshonest, tendenciós i pervers en portada...

Per molts dubtes que em generin els E.B.E. (que ja es veurà en que queden...), per poca confiança que em despertin determinades iniciatives i tot tenint molt clar que vivim en una societat amb clars trets de xenofòbia i racisme, no hi ha motiu per titular ara mateix que "Cataluña segregará a los niños africanos fuera de la red escolar". A menys, és clar, que es vulgui continuar atiant, interessadament, reaccions subjectives i irracionals. I com que això és el que sembla, El País ha deixat de ser el meu diari. S'ha acabat.

* * *
Fotografies: Josep M. Bru
Fetes a l'exposició Apartheid, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) el 20 d'octubre de 2007.
* * *

1 comentari:

JRoca_Font ha dit...

Han perdut un lector i comprador però han perdut molt més perquè no es poden fer aquests titulars d'aquesta manera. Han barrejat opinió i informació de forma descarada de la forma més sensacionalista, a l'estil de TeleMadrid o Antena 3, a mi també em va sobtar molt quan ho vaig llegir. Han perdut lectors i volen fer un gir? molt malament, a mi tampoc m'enredaran més.
Salut