1 de març 2008

Esmorzars de dissabte (1)

# Cronistes i turistes




















Alguns dissabtes puc badar a l'hora d'esmorzar, llegint racons del diari que normalment passo per alt. Fart com estic de candidats, sondejos i debats, m'entretinc amb un suplement de viatges d'un diari potent (d'àmbit estatal, per entendre'ns...)

En portada: A un paso de Barcelona: excursiones de un día. Entre d'altres destins, Vic. Automàticament, em poso en guàrdia. Ui, ui,... de tres tòpics per línia no baixem. I, efectivament, un cop més, una altra vegada, no falla.


L'article és curt, però és el de sempre: el mercado del sábado, els autèntics productos agrícolas de la comarca i el pueblo medieval (sic) són algunes de les perles que adverteixen al potencial visitant de Vic sobre les meravelles que l'esperen si s'hi deixa caure.

Hi ha coses que em cansen o que no entenc: la insistència amb les pintures de Sert; el silenci sobre el Museu Episcopal o el de l'Art de la Pell,... Però quan flipo en colorins és quan parla de la possibilitat d'assistir, els primers dissabtes de mes, al mercadillo de antigüedades en la plaza de Sants (!) Tanta obsessió per l'AVE ja els porta, ja, aquest tipus de lapsus...

---

# Turistes i Cronistes












Seguim amb el diari... Pàgines enllà, trobo una crònica de Daniel Vázquez Sallés sobre el Bar Mut. A la darrera línia, l'adreça del local. Carrer Pau Claris, 192. Punt i final de l'article.

D'aquest Vázquez, fill d'un altre Vázquez (Manuel Vázquez Montalban) he llegit algunes coses soltes, gairebé sempre articles, de vegades sobre futbol. No tinc cap opinió feta sobre ell. Tampoc aquest d'ara, el que parla sobre el Bar Mut, em fa pronunciar-me, ni em dona elements per fer-ho.

Però no és d'ell que vull parlar ara. El que vull dir és que sempre m'ha molestat aquesta mania de donar per sabut on és un local, sigui un bar, un teatre o una promoció immobiliària. En aquest cas, c
arrer Pau Claris... d'on?

Aquest sobreentès és més freqüent quan la ubicació és a una capital. Capital a l'escala que sigui. Per a uns serà Vic, per altres Manresa, Barcelona o Madrid... Tant se val la capital, però la resta dels mortals no tenen perquè conèixer l'indret abans de visitar-lo. I ni l'autor o l'editor donar-ho per sabut.

Així que deixeu-m'ho dir d'una vegada: el Bar Mut és a Barcelona. Com el Cafè Balear és a Ciutadella, el Bar Núria a Sant Julià de Vilatorta o La Poncella és a Vic.

Cada cosa al seu lloc. I els bars, el primer. Que després no els trobem...

---