28 d’oct. 2008

Brudités (I)

Quina diferència hi ha entre un contrabaix i un taüt?
Que en un contrabaix el mort va per fora...
(acudit de músic)

* * *
24.10.08
Dia atrafegat, nit moguda.
Sopar amb músics i, de postres,
concert a la Cava de Vic.

O de tualet:
Jordi, Pol, Joan, Nil, Sergi i col·laboradors.
Molt joves, però amb formació i talent.
Si consoliden el projecte,
donaran guerra i satisfaccions.
Estàndars, clàssics i alguna perla:
per exemple,
Billie Jean, amb un impagable
Artús Jackson en primer terme.
Si algú encara no els ha vist,
a mitjans de desembre
tindrà una nova oportunitat.
A Pockets, probablement.
Al lloro, que no es prodiguen.

* * *
Fotografies:
Josep M. Bru.

1.- Música Fresca. 3 Cats. Vic, juny de 2008
2.- Mas a la Cava. O de Tualet. Vic, octubre de 2008

* * *

23 d’oct. 2008

Pessics (34)


La felicitat no té recepta,
però hi ha coses que ajuden:
estima com si mai no t'haguessin rebutjat
i balla com si ningú estigués mirant...

(Internet. Desconec l'autor)

* * *
Fotografia: Josep M. Bru
Grafton Street. Dublin, agost de 2008

* * *

19 d’oct. 2008

L'ombra del vent (2)

Tigres, lleons, panteres, elefants, óssos, gossos, foques, dofins, cavalls, camells, ximpanzés, goril·les, conills, puces,...
tots hi han passat!

Els únics que mai hem fet el gilipolles en un circ...
som els GATS!!!

(Jaume Perich)

* * *
Fotografia: Josep M. Bru.
Xim. L'Estadi. Vic, octubre de 2008
* * *

Pessics (33)



No és cert que un minut tingui sempre la mateixa durada.
Depèn de la banda de la porta del lavabo on et trobis...

(Woody Allen,
escriptor, guionista, músic, director de cinema.
També és l'autor
de la mediocre Vicky, Cristina, Barcelona)

* * *
Fotografia: Josep M. Bru.
El Cafè. Port d'Andratx. Mallorca, nadal de 2005.
* * *

12 d’oct. 2008

Compte amb els micros...

Compte amb els micros...
són una colla de xivatos!

(Maxwell Smart)


No recordo cap precedent, així que em sembla que m'estreno. Per una vegada estic d'acord amb el senyor Rajoy, tot i que no sé si el mot "conyàs" és l'adequat. A mi no m'ho sembla. No és genèricament correcte i algú que aspira a ser -algun dia- centrista i -algun altre dia- president del govern, hauria d'anar amb més cura amb el llenguatge que fa servir.

Però deixem les disquisicions i anem al gra: això de la desfilada ha de ser un rotllo. Una pallissa. Estar-te allà, dempeus o assegut, un grapat d'hores, ha de ser fatigós. Aquest és el punt en el que estic d'acord amb el dirigent del PP.

Perquè amb la quantitat de problemes que hi ha al país, amb la crisi que ens amenaça i tan mal dades com sembla que aniran les coses els propers mesos, no entenc que tota una colla d'alts càrrecs (inclòs el cap d'estat i senyora), ministres, directors generals, i altres personalitats, inverteixin una part del seu temps en empassar-se una desfilada. Ni que sigui en llotja i a la Castellana.

No es podia fer d'una altra manera? Com les desfilades de moda, per exemple. De cada creació, desfila una única mostra. I rapidet. I amb un moviment de malucs que té la seva gràcia. En canvi, per ensenyar-nos un pret-a-porter (de legionaris, de paracaigudistes, de...) te'n passen tres-cents o quatre-cents d'iguals i tots amb cara de mal iogurt, amb les barres ben apretades...

Amb tanta pasió per l'econometria com hi ha darrerament, algú s'ha parat a calcular el cost de les hores emprades en un pollastre d'aquesta magnitud? En el cost de portar a lloc tota la tropa que s'exhibeix? En el carburant que gasten vehicles, avions i tancs? En temps d'austeritat, per què no comencen per estalviar en mogudes d'aquest tipus? És d'aquells dispendis que no els entenc...

A més, ben mirat què s'hi celebra el 12 d'octubre? No sembla una festa cívica, ni social, ni popular,.... Amb independència de l'emoció que li provoqui el text a cadascú, ja hi ha un dia festiu dedicat a la constitució. D'altra banda, el concepte "hispanitat" cada cop més sembla una entelèquia, un anacronisme: especialment, des que el saldo migratori s'ha invertit i proliferen els Morales, Chaves i altres personatges no gaire favorables a l'expansió de Repsol, Telefónica, Banco Santander o altres "interessos nacionals".

També tindria tela que muntéssim una farra de carrer a compte d'una gent a la que després anomenem "sudaques", els compliquem els permisos tan com podem o, en un control aleatori de duanes, els neguem l'entrada al país, encara que tinguin reserva d'hotel i bitllet de tornada.

I si es tracta d'una desfilada gremial, tampoc no acabo d'entendre el motiu de la tria. Per què uns sí i altres no? A fi de comptes, si l'exèrcit és professional i ja té una festa específica -el "dia de las fuerzas armadas"- per què ara no hi desfilen quiosquers, treballadors de neteges verticals, mestres,conserges de ministeris, llauners, porters de discoteques o ortoprotèsics? O brokers, notaris i agents de borsa, ara que estan passant un mal moment i han de reduir la despesa en corbates?

Per què, finalment, ben bé, de què va el 12 d'octubre? Què s'hi commemora? Algú que ho sàpiga... m'ho pot explicar, si us plau? Deixo el micro ben obert...


* * *

Fotografia: Josep M. Bru.
1.-
El Chico con la espina en el costado &
Santi Balmes.
Concert del cicle Sobretaula. Casino de Vic. Març de 2008.

2.- Carcharodon Carcharias. VicSona 2008. Plaça Santa Cecília. Vic, juliol 2008.

* * *

8 d’oct. 2008

Not found


No m'actualitzin més, si us plau...
(Ian Gibson)

* * *

Sóc víctima de novetats constants i versions successives, un addicte a downloads, updates i upgrades, que -tot i que em maregen i atabalen sense aportar-me canvis rellevants ni millores substantives al programari- em captiven. Sóc un maníac de l'actualització permanent, un consumidor tensional, encalçat i ofuscat per la síndrome de l'obsolescència programada, descoberta per Marvin Harris.

He perdut el control sobre el meu soft, al qual arriben a tota hora els tentacles dels venedors i fabricants, en una mena de servei postvenda no sol·licitat, tot recordant-me cada setmana que continuen existint, vetllant per la millora dels seus productes i impedint-me oblidar-los, a ells i als seus meravellosos catàlegs de productes, sempre vius, sempre renovant-se, reinventant-se, regenerant-se, reproduint-se... Sempre rabiosament actuals!

Conscient del problema, preocupat com estic pels meus brots d'angoixa, he anat al metge, i aquest, compartint el meu neguit, m'ha derivat a l'especialista, el qual, imbuït de saviesa i vestit amb pulcra bata blanca, després d'un escàner en dejuni, m'ha receptat un floppy de 5,25 amb una versió genèrica de Wordperfect.

Però, em temo, el problema no s'ha resolt: porto quatre hores girant i regirant la torre del meu ordinador... Algú sap per on coi s'entafora el disc flexible? Per quin orifici, slot, gate, port o ranura?

Desespero i llenço la tovallola: sóc una relíquia del segle XX, un plug-off, un error 404. Tanco la sessió i deixo sistema operatiu, vídua i dues filles. Dono el meu hard a la deixalleria mòbil i el meu cos a la ciència...

Incinereu-me i escampeu els meus bits, en sortir el sol, sobre algun parc tecnològic, allà on un dia hagué el Vallès, petita pàtria meva, on tres turons foren una serra i de la qual ja no queda res, a banda de molts cotxes, el garatge de Sagalès, mil polígons i la central dels bombers...

* * *

Foto: Josep M. Bru.
Pausa durant el rodatge de The Tudors.The Castle. Dublin, agost de 2008.

* * *

2 d’oct. 2008

Més cadires, si us plau.

Rambla de la Llibertat. Girona, estiu 2006.

* * *

La gent, quan crida en un concert, no t’aclama a tu,
sinó a les cançons.

Les cançons no són com les pel·lícules,
que les veus dues o tres vegades.

Una cançó, si t’agrada, l’escoltes
quaranta, cinquanta o seixanta vegades...

i després passa a formar part de la teva vida.

I aquesta vida és la vida que crida la gent en un concert...

The Edge (Dave Howell Evans, guitarra d’U2)

* * *

J.S.T. & The Sofa Dreams. Casino de Vic. setembre de 2008


Més cadires, si us plau
(
Somnis de sofà)

- Vols dir que calen tantes cadires?

M'ho va demanar la Joana Serrat. Ja fa més d'un any. Per ser exactes, era el vespre del 16 de juny de 2007: al sol li costava amagar-se i faltaven un parell d'hores per obrir les portes de la sala modernista del Casino de Vic, on tocarien la mateixa Joana (en solitari) i, després, el cantant empordanès Miquel Abras, acompanyat pel percussionista Toni Molina.

Miquel Abras i Toni Molina. Casino de Vic, 16 de juny de 2007.

Mentre músics i tècnics feien les proves de so, una colla de l'organització anàvem descarregant i arrenglerant les cadires destinades al públic. En un moment concret, la Joana -que, tot i que ho portava amb discreció, estava feta un manyoc de nervis- es va girar i em va dir:

- Vols dir que calen tantes cadires?

Em vindran a veure quatre gats, devia pensar.

El cert és que, aquella nit, va tenir raó. Van sobrar cadires. Una vuitantena de persones van escalfar plàstic, però algunes altres (potser una trentena) van quedar buides.

D'això ja fa més d'un d'any. El temps passa volant. Hi ha hagut altres oportunitats, altres bolos. I a la mateixa Joana sí li han calgut més cadires. Per exemple, a la placeta de Montrodon, al Centre Comunitari o ara fa uns dies, durant el MMVV'08, novament a la Sala Modernista del Casino. Els aforaments no van poder absorbir tota la gent que volien sentir-la.

Públic durant el concert de J.S.T. & The Sofa Dreams.
Casino de Vic, setembre de 2008.

Parlo de la Joana Serrat, però no és d'ella -o almenys, no només d'ella- de qui vull parlar. L'esmento perquè pot ser un bon exemple per a allò que voldria dir. A més, aquesta reflexió em va venir al cap precisament durant el seu darrer concert, al Casino, quan veia la gent escoltant, movent el cap al ritme de la música, seguint o taral·lejant tímidament alguna lletra, somrient i aplaudint. I em va venir al cap -també- la cita de The Edge que acompanya aquest article.

The Sofa Dreams (1). Adrià Plana (guitarra).
Casino de Vic, setembre de 2008.
Permeteu-me un consell: compte amb aquest nom.

Unes hores abans, el mateix dissabte, 20 de setembre, també al Casino, vaig assistir -amb una quinzena llarga de persones- a una tertúlia, convocada per la gent d'Esmorzars per la Indigestió amb la col·laboració de la incombustible colla d'InVICtro.

Va ser una tertúlia curiosa, divertida. Per una d'aquelles casualitats de la vida, vaig seure entre un jove reporter, que cobria el seu primer Mercat (i a qui auguro un magnífic futur si -en aquella previsible batalla entre l'ego i el seny que esclata quan es comença a fer camí- sap controlar alguns tics i no perd mai la humilitat de vista) i una mànager amb més mili que el capità Haddock.

Per seure hi havia cadires. També sofàs. En nombre suficient, no us penseu. O sigui, que tots vàrem tenir seient: uns en cadira, d'altres en sofà. A mi em va tocar cadira i em va estar molt bé. El risc del sofà és que, de vegades, t'endormisques. I et comença a pesar el cap. O les figues... Sofa dreams, li diuen alguns. Però vaja, clapar, clapar, no es va clapar ningú, que quedi clar.

El Gravat. Vic, febrer de 2008.

A la reunió hi van assistir força personatges, perquè el món de la cultura en general (i el dels gestors culturals, en particular) n'és ple de personatges, però deixarem l'anàlisi etnogràfica aquí. A punt per tornar-hi en un altre moment.

Bé. A aquestes alçades, crec que ningú creu ja en les receptes miraculoses, així que al llarg de la conversa, es van plantejar més preguntes que respostes i també van aflorar contradiccions molt interessants. Entre d'altres, les típiques sobre el paper de l'administració (de si és omnipotent, de si fa o no els deures, de si és o no intervencionista,...) o la del rol de l'artista: de la comoditat de la subvenció a la temeritat del risc creatiu...

Toni Molina (percussionista). Casino de Vic. juny de 2007.

No faré ara un resum, perquè es van insinuar moltes línies de reflexió i hi havia diversitat d' opinions, moltes d'elles potencialment interessants. També van aparèixer alguns punts de vista que, de vegades, es queden a mig camí del no res i tant serveixen d'excusa com d'autojustificació. I d'això podríem estar parlant blocs i blocs: limitacions, entrebancs, normatives, subvencions, horaris, desnonaments,...

El normativisme malaltís i la concepció romàntica de la contracultura esponsoritzada són com les paral·leles. Es troben en l'infinit. O sigui, que es troben, però ho fan tant lluny que ningú es pren la molèstia d'anar-ho a comprovar... Mentrestant, probablement el que cal és anar fent, des de postures menys maximalistes. I d'això, la gent d'InVICtro (o la de la Cava, o la de Fressa o...) en sap molt.

The Sofa Dreams (2). Toni Serrat (bateria).
Casino de Vic, setembre de 2008.

Una línia de discussió que va sortir i que em va semblar molt engrescadora és la de la reflexió sobre la dicotomia entre les inversions en esdeveniments espectaculars, però efímers o les inversions en creació i manteniment d'estructures modestes, però estables. Exemple: que cal prioritzar? Un Primavera Sound o una Sala Apolo? Exagerem una mica: un Rock in Rio o una Jazz Cava, un Jamboree, una Mirona, un Sielu?

Per analogia: Un sofà de pell, delicat, enlluernador, per seure-hi un cop l'any i quedar-t'hi, després, apalancat, fent la becaina? O, simplement, cadires per ser seure-hi molts cops? Per sentir quaranta, cinquanta, seixanta vegades les cançons dels concerts de la nostra vida?

Plaça del Rei. Barcelona, juliol de 2007.

Devia ser el destí, però -ja ho he dit abans-a la tertúlia vaig seure en una cadira i no en un sofà, de manera que no vaig tenir l'oportunitat d'endormiscar-me. I tot escoltant, vaig pensar que, posats a triar, si no hi ha més opció, si caixa o faixa, sóc dels que crec que el que calen són cadires. Potser no cal que siguin de vellut. Tant me fa que siguin de plàstic, de tisora o de pedra, però, a la fi, cadires.

Perquè si les hi posem, en algun moment arriba algú a cantar i altres a escoltar. A sentir, en el millor "sentit" de la paraula. Les cançons, les bones cançons, es poden escoltar -ja ho diu The Edge- quaranta, cinquanta o seixanta vegades. Si hi ha cadires, tard o d'hora hi ha bones cançons i, corol·lari invertit, si hi ha bones cançons, tard o d'hora les cadires s'ocupen.

The Sofa Dreams (3). Enric Puigdesens (baix).
Casino de Vic, setembre de 2008.

En canvi, el sofà té allò que t'escarxofes, els genolls s'alcen i el cul s'enfonsa, els braços acaben més alts que el cap, la sang no acaba de circular i quan et sents tan instal·lat, acabes arrupit, clapat i despertant quan la funció ja s'ha acabat.

O sigui que, Joana, parodiant aquell "noi trempat" de Minessota que tant admirem, el temps ha portat la resposta: sí calien tantes cadires. Aquell 16 de juny, ja fa més d'un any, en van sobrar, però qui s'ho curra, qui insisteix, les acaba emplenant. I ves per on, has trigat menys tu a deixar gent fora d'un concert per manca de cadires que jo a respondre. Ara ho sabem. Hem fet curt. Més cadires, si us plau.

* * *

Fotografies: Josep M. Bru.

Música recomanada per a la lectura d'aquest post:
qualsevol que formi part del concert de la vida del possible lector/a.

Jo l'he escrit sentint, entre d'altres temes, "Not dark yet" de Bob Dylan
i, la veritat, se m'ha posat molt bé.

* * *